هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل

3 مواصلات ... وخالى

كاتب الموضوعرسالة
ابو رامى الغرباوى
المراقب العام ونائب المدير العام
المراقب العام ونائب المدير العام
ابو رامى الغرباوى

3 مواصلات ... وخالى  Empty
مُساهمةموضوع: 3 مواصلات ... وخالى     3 مواصلات ... وخالى  Emptyالأحد ديسمبر 26, 2010 11:59 am

afro
هذه قصه جميله جدا قالتها لي أحد الأخوات
تقول أختنا حفظها الله :- كنت راجعه من الجامعه في يوم وكنت صرفت فلوسي كلها عالكتب والمذكرات ولم يتبقي معي إلا فلوس المواصلات أرجع البيت بيهم .
تقول أنا أركب ثلاث مواصلات من الجامعه للبيت . ركبت أول مواصله وقف الأتوبيس فدخلت سيده كبيره في السن تسأل حاجه وأنا مش معايا غير فلوس المواصلات . قلت أعطيها فلوس مواصله من الأتنين التانيين وأمشي بدلها لحد البيت والمشي رياضه . تقول فأخرجت فلوس المواصله الثالثه وأعطيتهالها .
تقول فدخلت أمرأه أخري تقص قصتها وتسأل حاجه تقول ففكرت قليلا وقلت أمشي مواصلتين والمشي رياضه . فأخرجت فلوس المواصله التانيه وعطيتهالها .
تقووووووووووووول
فدخل ثالث.............................................. .....
لكن من هذا الثالث ؟؟؟
تقول دخل الثالث وكان خالي !!!
تقول فقلت في نفسي الحمد لله
تقول رحبت بخالي وأنا أقول في نفسي أهلا باللي هيدفعلي باقي المواصلات
تقول قلت لخالي أنا سأدفع وخالي يقول لي مش هينفع يا بنت
وأنا أقول في نفسي أكيد يا خالي طبعا ما انت كده كده هتدفع
ودفع لها خالها أجرة الثلاث مواصلات الي البيت وهي أخذت أجرا عظيما عند الله سبحانه وتعالي مصداقا لقوله تعالي :- مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (261) الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواُ مَنّاً وَلاَ أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ (
فاللهم اجعلنا منهم يا رب العالمين

3 مواصلات ... وخالى
صفحة 1 من اصل 1